Table of Contents
Algemene voorwaarden – Empty Nest
Artikel 1 Algemeen
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding,
offerte en overeenkomst tussen Empty Nest, hierna te
noemen: “Gebruiker”, en een Opdrachtgever waarop Gebruiker
deze voorwaarden van toepassing heeft verklaard, voor zover van
deze voorwaarden niet door partijen uitdrukkelijk en schriftelijk is
afgeweken.
2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op
overeenkomsten met Gebruiker, voor de uitvoering waarvan door
Gebruiker derden dienen te worden betrokken.
3. Deze algemene voorwaarden zijn eveneens geschreven voor de
medewerkers van Gebruiker en zijn directie.
4. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere
voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de
handgewezen.
5. Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene
voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of
vernietigd mochten worden, dan blijft het overigens in deze
algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing.
Gebruiker en de Opdrachtgever zullen alsdan in overleg treden
teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of
vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel als
mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke
bepalingen in acht wordt genomen.
6. Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of
meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, dan dient
de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.
7. Indien zich tussen partijen een situatie voordoet die niet in deze
algemene voorwaarden geregeld is, dan dient deze situatie te
worden beoordeeld naar de geest van deze algemene
voorwaarden.
8. Indien Gebruiker niet steeds strikte naleving van deze
voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan
niet van toepassing zijn, of dat Gebruiker in enigerlei mate het
recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de
bepalingen van deze voorwaarden te verlangen.
Artikel 2 Offertes en aanbiedingen
1. Alle offertes en aanbiedingen van Gebruiker zijn vrijblijvend,
tenzij in de offerte een termijn voor aanvaarding is gesteld.
2. Gebruiker kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden
gehouden indien de Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat
de offertes of aanbiedingen, dan wel een onderdeel daarvan, een
kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
3. De in een offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn inclusief
BTW en andere heffingen van overheidswege, eventuele in het
kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen
vervoerskosten en parkeergelden, tenzij anders aangegeven.
4. Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten)
afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod
dan is Gebruiker daaraan niet gebonden. De overeenkomst komt
dan niet overeenkomstig deze afwijkende aanvaarding tot stand,
tenzij Gebruiker anders aangeeft.
5. Een samengestelde prijsopgave verplicht Gebruiker niet tot het
verrichten van een gedeelte van de opdracht tegen een
overeenkomstig deel van de opgegeven prijs. Aanbiedingen of
offertes gelden niet automatisch voor toekomstige orders.
Artikel 3 Uitvoeringstermijnen, risico-overgang, uitvoering en
wijziging overeenkomst; prijsverhoging
1. Is voor de uitvoering van bepaalde werkzaamheden een termijn
overeengekomen of opgegeven, dan is dit nimmer een fatale
termijn. Bij overschrijding van een termijn dient de Opdrachtgever
Gebruiker derhalve per email in gebreke te stellen. Gebruiker dient
daarbij een redelijke termijn te worden geboden om alsnog
uitvoering te geven aan de overeenkomst.
2. Gebruiker zal de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen
en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uitvoeren. Een
en ander op grond van de op dat moment bekende stand der
wetenschap.
3. Gebruiker heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten
verrichten door derden. De toepasselijkheid van artikel 7:404,
7:407 lid 2 en 7:409 BW wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
4. Indien door Gebruiker of door Gebruiker ingeschakelde derden
in het kader van de opdracht werkzaamheden worden verricht op
de locatie van de Opdrachtgever of een door de Opdrachtgever
aangewezen locatie, draagt de Opdrachtgever kosteloos zorg voor
de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten.
5. Gebruiker is gerechtigd de overeenkomst in verschillende fasen
uit te voeren en het aldus uitgevoerde gedeelte afzonderlijk te
factureren.
6. Gebruiker is op generlei wijze gehouden om asbest en/of
asbesthoudende materialen in welke vorm dan ook te verwijderen
en/of af te voeren.
7. De Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle gegevens,
waarvan Gebruiker aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan
de Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze
noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig
aan Gebruiker worden verstrekt. Indien de voor de uitvoering van
de overeenkomst benodigde gegevens niet tijdig aan Gebruiker zijn
verstrekt, heeft Gebruiker het recht de uitvoering van de
overeenkomst op te schorten en / of de uit de vertraging
voortvloeiende extra kosten volgens de als dan gebruikelijke
tarieven aan de Opdrachtgever in rekening te brengen. De
uitvoeringstermijn vangt niet eerder aan dan nadat de
Opdrachtgever de gegevens aan Gebruiker ter beschikking heeft
gesteld. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard
ook, doordat Gebruiker is uitgegaan van door de Opdrachtgever
verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens.
8. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het
voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te
wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen tijdig en in onderling
overleg tot aanpassing van de overeenkomst overgaan. Indien de
aard, omvang of inhoud van de overeenkomst, al dan niet op
verzoek of aanwijzing van de Opdrachtgever, van de bevoegde
instanties etc., wordt gewijzigd en de overeenkomst daardoor in
kwalitatief en / of kwantitatief opzicht wordt gewijzigd, dan kan dit
consequenties hebben voor hetgeen oorspronkelijk
overeengekomen werd. Daardoor kan ook het oorspronkelijk
overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd. Gebruiker
zal daarvan zoveel als mogelijk vooraf prijsopgaaf doen. Door een
wijziging van de overeenkomst kan voorts de oorspronkelijk
opgegeven termijn van uitvoering worden gewijzigd. De
Opdrachtgever aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de
overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs en termijn
van uitvoering.
9. Indien de overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder begrepen
een aanvulling, dan is Gebruiker gerechtigd om daaraan eerst
uitvoering te geven nadat daarvoor akkoord is gegeven door de
binnen Gebruiker bevoegde persoon en de Opdrachtgever akkoord
is gegaan met de voor de uitvoering opgegeven prijs en andere
voorwaarden, daaronder begrepen het als dan te bepalen tijdstip
waarop daaraan uitvoering gegeven zal worden. Het niet of niet
onmiddellijk uitvoeren van de gewijzigde overeenkomst levert geen
wanprestatie van Gebruiker op en is voor de Opdrachtgever geen
grond om de overeenkomst op te zeggen of te annuleren.
10. Zonder daarmee in gebreke te komen, kan Gebruiker een
verzoek tot wijziging van de overeenkomst weigeren, indien dit in
kwalitatief en / of kwantitatief opzicht gevolg zou kunnen hebben bijvoorbeeld voor de in dat kader te verrichten werkzaamheden of
te leveren zaken.
11. Indien de Opdrachtgever in gebreke mocht komen in de
deugdelijke nakoming van het geen waartoe hij jegens Gebruiker
gehouden is, dan is de Opdrachtgever aansprakelijk voor alle
schade aan de zijde van Gebruiker daardoor direct of indirect
ontstaan.
12. Indien Gebruiker met de Opdrachtgever een vast honorarium of
vaste prijs overeenkomt, dan is Gebruiker niettemin te allen tijde
gerechtigd tot verhoging van dit honorarium of deze prijs zonder
dat de Opdrachtgever in dat geval gerechtigd is om de
overeenkomst om die reden te ontbinden, indien de verhoging van
de prijs voortvloeit uit een bevoegdheid of verplichting ingevolge
de wet- of regelgeving of haar oorzaak vindt in een stijging van de
prijs van grondstoffen, lonen, etc. of op andere gronden die bij het
aangaan van de overeenkomst redelijkerwijs niet voorzienbaar
waren.
Artikel 4 Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van
de overeenkomst
1. Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te
schorten of de overeenkomst te ontbinden, indien de
Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet
volledig of niet tijdig nakomt, na het sluiten van de overeenkomst
Gebruiker ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven
te vrezen dat de Opdrachtgever de verplichtingen niet zal
nakomen, indien de Opdrachtgever bij het sluiten van de
overeenkomst verzocht is om zekerheid te stellen voor de
voldoening van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en deze
zekerheid uitblijft of onvoldoende is of indien door de vertraging
aan de zijde van de Opdrachtgever niet langer van Gebruiker kan
worden gevergd dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk
overeengekomen condities zal nakomen.
2. Voorts is Gebruiker bevoegd de overeenkomst te ontbinden
indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat
nakoming van de overeenkomst onmogelijk is of indien er zich
anderszins omstandigheden voordoen die van dien aard zijn dat
ongewijzigde instandhouding van de overeenkomst in redelijkheid
niet van Gebruiker kan worden gevergd.
3. Indien de overeenkomst wordt ontbonden zijn de vorderingen
van Gebruiker op de Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. Indien
Gebruiker de nakoming van de verplichtingen opschort, behoudt hij
zijn aanspraken uit de wet en overeenkomst.
4. Indien Gebruiker tot opschorting of ontbinding overgaat, is hij op
generlei wijze gehouden tot vergoeding van schade en kosten
daardoor op enigerlei wijze ontstaan.
5. Indien de ontbinding aan de Opdrachtgever toerekenbaar is, is
Gebruiker gerechtigd tot vergoeding van de schade, daaronder
begrepen de kosten, daardoor direct en indirect ontstaan.
6. Indien de Opdrachtgever zijn uit de overeenkomst
voortvloeiende verplichtingen niet nakomt en deze niet-nakoming
ontbinding rechtvaardigt, dan is Gebruiker gerechtigd de
overeenkomst ter stond en met directe ingang te ontbinden zonder
enige verplichting zijnerzijds tot betaling van enige
schadevergoeding of schadeloosstelling, terwijl de Opdrachtgever,
uit hoofde van wanprestatie, wél tot schadevergoeding of
schadeloosstelling is verplicht.
7. Indien de overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door
Gebruiker, zal Gebruiker in overleg met de Opdrachtgever zorg
dragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan
derden. Dit tenzij de opzegging aan de Opdrachtgever
toerekenbaar is. Indien de overdracht van de werkzaamheden voor
Gebruiker extra kosten met zich meebrengt, dan worden deze aan
de Opdrachtgever in rekening gebracht. De Opdrachtgever is
gehouden deze kosten binnen de daarvoor genoemde termijn te
voldoen, tenzij Gebruiker anders aangeeft.
8. In geval van liquidatie, van (aanvrage van) surseance van betaling
of faillissement, van beslaglegging – indien en voor zover het beslag
niet binnen drie maanden is opgeheven – ten laste van de
Opdrachtgever, van schuldsanering of een andere omstandigheid
waardoor de Opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen
kan beschikken, staat het Gebruiker vrij om de overeenkomst
terstond en met directe ingang op te zeggen dan wel de order of
overeenkomst te annuleren, zonder enige verplichting zijnerzijds
tot betaling van enige schadevergoeding of schadeloosstelling. De
vorderingen van Gebruiker op de Opdrachtgever zijn in dat geval
onmiddellijk opeisbaar.
9. Indien de Opdrachtgever een geplaatste order geheel of
gedeeltelijk annuleert, dan zullen de werkzaamheden die werden
verricht en de daarvoor bestelde of gereedgemaakte zaken,
vermeerdert met de eventuele aan- afvoer- en afleveringskosten
daarvan en de voor de uitvoering van de overeenkomst
gereserveerde arbeidstijd, integraal aan de Opdrachtgever in
rekening worden gebracht. Hierbij geldt een minimum van € 45,-
indien Opdrachtgever meer dan veertien dagen voor uitvoering
annuleert, in andere gevallen bedragen de annuleringskosten
minimaal € 295,-.
Artikel 5 Overmacht
1. Gebruiker is niet gehouden tot het nakomen van enige
verplichting jegens de Opdrachtgever indien hij daartoe gehinderd
wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan
schuld, en noch krachtens de wet, een rechtshandeling of in het
verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
2. Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden
verstaan, naast het geen daaromtrent in de wet en
jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken,
voorzien of niet-voorzien, waarop Gebruiker geen invloed kan
uitoefenen, doch waardoor Gebruiker niet in staat is zijn
verplichtingen na te komen. Werkstakingen in het bedrijf van
Gebruiker of van derden daaronder begrepen. Gebruiker heeft ook
het recht zich op overmacht te beroepen indien de
omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst
verhindert, intreedt nadat Gebruiker zijn verbintenis had moeten
nakomen.
3. Gebruiker kan gedurende de periode dat de overmacht
voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten.
Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan is ieder
der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder
verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
4. Voor zoveel Gebruiker ten tijde van het intreden van overmacht
zijn verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is
nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen
respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt,
is Gebruiker gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na
te komen gedeelte separaat te factureren. De Opdrachtgever is
gehouden deze factuur te voldoen als ware er sprake van een
afzonderlijke overeenkomst.
Artikel 6 Betaling en incassokosten
1. Opdrachtgever dient binnen 14 dagen na verzending van de
factuur te betalen.
2. Indien de Opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling,
dan is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. De
Opdrachtgever is als dan een rente verschuldigd van 2% per
maand, tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval de
wettelijke rente verschuldigd is. De rente over het opeisbare
bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de
Opdrachtgever in verzuim is tot het moment van voldoening van
het volledig verschuldigde bedrag. Indien de automatische incasso
niet kan worden uitgevoerd, zal ten minste € 50,- aan
administratiekosten in rekening worden gebracht.
3. De Opdrachtgever is nimmer gerechtigd tot verrekening van het
door hem aan Gebruiker verschuldigde. Bezwaren tegen de hoogte
van een factuur schorten de betalingsverplichting niet op. De
Opdrachtgever die geen beroep toekomt op afdeling 6.5.3 (de
artikelen 231 tot en met 247 boek 6 BW) is evenmin gerechtigd om
de betaling van een factuur om een andere reden op te schorten.
4. Indien de Opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de
(tijdige) nakoming van zijn verplichtingen, dan komen alle redelijke
kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening
van de Opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten worden
berekend op basis van het geen in de Nederlandse incassopraktijk
gebruikelijk is, momenteel de berekeningsmethode volgens
Rapport Voorwerk II. Indien Gebruiker echter hogere kosten ter
incasso heeft gemaakt die redelijkerwijs noodzakelijk waren,
komen de werkelijk gemaakte kosten voor vergoeding in
aanmerking. De eventuele gemaakte gerechtelijke en
executiekosten zullen eveneens op de Opdrachtgever worden
verhaald. De Opdrachtgever is over de verschuldigde incassokosten
eveneens rente verschuldigd.
Artikel 7 Garanties, onderzoek en reclames, verjaringstermijn
1. De Opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen)
onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de desbetreffende
werkzaamheden zijn uitgevoerd. Daarbij behoort de Opdrachtgever
te onderzoeken of de kwaliteit van het geleverde overeenstemt
met het geen is overeengekomen en voldoet aan de eisen die
partijen dienaangaande zijn overeengekomen. Eventuele
(niet)zichtbare gebreken dienen binnen vijf dagen na uitvoering van
de werkzaamheden per email te worden verzonden aan Gebruiker.
De melding dient een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van
het gebrek te bevatten, zodat Gebruiker in staat is adequaat te
reageren. De Opdrachtgever dient Gebruiker in de gelegenheid te
stellen een klacht te (doen) onderzoeken.
2. Indien de Opdrachtgever tijdig reclameert, schort dit zijn
betalingsverplichting niet op. De Opdrachtgever blijft in dat geval
ook gehouden tot betaling van hetgeen waartoe hij Gebruiker
opdracht gegeven heeft.
3. Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan komt
de Opdrachtgever geen recht meer toe op herstel, vervanging of
schadeloosstelling.
4. Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan
komen de kosten daardoor ontstaan, daaronder begrepen de
onderzoekskosten, aan de zijde van Gebruiker daardoor gevallen,
integraal voor rekening van de Opdrachtgever.
Artikel 8 Aansprakelijkheid
1. Indien Gebruiker aansprakelijk mocht zijn, dan is deze
aansprakelijkheid beperkt tot het geen in deze bepaling is geregeld.
2. Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook,
ontstaan doordat Gebruiker is uitgegaan van door of namens de
Opdrachtgever verstrekte onjuiste en / of onvolledige gegevens.
3. Indien Gebruiker aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade,
dan is de aansprakelijkheid van Gebruiker beperkt tot maximaal de
factuurwaarde van de order, althans tot dat gedeelte van de order
waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
4. De aansprakelijkheid van Gebruiker is in ieder geval steeds
beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in
voorkomend geval.
5. Gebruiker is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade.
6. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan de redelijke
kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade,
voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van
deze voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de
gebrekkige prestatie van Gebruiker aan de overeenkomst te laten
beantwoorden, voor zoveel deze aan Gebruiker toegerekend
kunnen worden en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of
beperking van schade, voor zover de Opdrachtgever aantoont dat
deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als
bedoeld in deze
algemene voorwaarden. Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor
indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde
winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfsstagnatie.
7. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de
aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan
opzet of grove schuld van Gebruiker of zijn leidinggevende
ondergeschikten.
Artikel 9 Vrijwaring
1. De Opdrachtgever vrijwaart Gebruiker voor eventuele
aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de
overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan andere
dan aan Gebruiker toerekenbaar is. Indien Gebruiker uit dien
hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de
Opdrachtgever gehouden Gebruiker zowel buiten als in rechte bij
te staan en onverwijld al het geen te doen dat van hem in dat geval
verwacht mag worden. Mocht de Opdrachtgever in gebreke blijven
in het nemen van adequate maatregelen, dan is Gebruiker, zonder
ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten
en schade aan de zijde van Gebruiker en derden daardoor
ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de
Opdrachtgever.
Artikel 10 Eigendom
1. Opdrachtgever verklaart bij het verlenen van de opdracht aan
Gebruiker dat de goederen in haar eigendom zijn.
2. Bij het verlenen van de opdracht door Opdrachtgever aan
Gebruiker doet Opdrachtgever afstand van door de Gebruiker te
ruimen inboedel. Gebruiker wordt hierdoor de rechtmatige
eigenaar van de (overgenomen) inboedel en behoudt zich het recht
te bepalen wat met de inboedel wordt gedaan
3. Het is Opdrachtgever niet toegestaan om op of na het moment
van uitbrengen van de offerte de gehele of gedeelten van de
overeengekomen inboedel te verminderen dan wel te vervangen.
4. Voor het geval Gebruiker zijn in dit artikel aangeduide
eigendomsrechten wil uitoefenen, geeft de Opdrachtgever bij
voorbaat onvoorwaardelijke en niet herroepelijke toestemming aan
Gebruiker en door Gebruiker aan te wijzen derden om al die
plaatsen te betreden waar de eigendommen van Gebruiker zich
bevinden en deze te nemen.
Artikel 11 Toepasselijk recht en geschillen
1. Op alle rechtsbetrekkingen waarbij Gebruiker partij is, is
uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
2. De rechter in de vestigingsplaats van Gebruiker is bij uitsluiting
bevoegd van geschillen kennis te nemen, tenzij de wet dwingend
anders voorschrijft. Niettemin heeft Gebruiker het recht het geschil
voor te leggen aan de volgens de wet bevoegde rechter.
3. Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich
tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling
overleg te beslechten.
4. Met betrekking tot geschillen, die voortvloeien uit de
overeenkomst gesloten met een wederpartij die gevestigd is buiten
Nederland, is de gebruiker gerechtigd te handelen conform het
bepaalde in lid 2 van dit artikel of – naar zijn keuze – de geschillen
aanhangig te maken bij de bevoegde rechter in het land c.q. de
staat waar de wederpartij gevestigd is.
5. In afwijking van het bepaalde in lid 1 van dit artikel zullen de
goederenrechtelijke gevolgen van een eigendomsvoorbehoud van
voor uitvoer bestemde zaken, ingeval het rechtsstelsel van het land
c.q. de staat van bestemming van de zaken gunstiger is voor de
gebruiker, door dat recht worden beheerst. 6. Voor geschillen met de consument, geldt dat binnen 1 (één)
maand nadat de gebruiker aan hem kenbaar heeft gemaakt dat de
zaak aan de rechter zal worden voorgelegd, de consument kenbaar
kan maken dat hij kiest voor beslechting van het geschil door de
wettelijk bevoegde rechter.