Veelgestelde vragen

Ontruimen

Een woningontruiming is vaak nodig in situaties waarin een huis of pand volledig leeg moet worden gehaald, bijvoorbeeld na een overlijden, bij een gedwongen verhuizing (ontruiming door de verhuurder/gemeente) of bij verhuizing van een bewoner naar een kleinere woning of zorginstelling. Dergelijke omstandigheden komen meestal onverwacht en ongelegen, en gaan vaak gepaard met emotionele of stressvolle situaties. Op zulke momenten hebben mensen andere zorgen aan hun hoofd dan het huis leegruimen en bezemschoon opleveren – daarom schakelt men een professioneel ontruimingsbedrijf in om deze zorg uit handen te nemen.

Wij verzorgen het gehele traject van begin tot eind. Meestal starten we met een vrijblijvend bezoek voor een voorinspectie en offerte. Tijdens de ontruiming zelf hoeft u vrijwel niets te doen. U mag uiteraard vooraf aangeven welke spullen u wilt bewaren; persoonlijke of waardevolle eigendommen kunt u het beste zelf apart houden. Verder regelen wij alles: we halen de inboedel uit de woning, sorteren bruikbare en niet-bruikbare spullen, pakken desgewenst spullen in en voeren alles netjes af. Indien u niet aanwezig kunt of wilt zijn, is dat geen probleem – wij kunnen het hele traject van voorinspectie tot eindoplevering (inclusief het opnemen van meterstanden en opsturen van het eindrapport) voor u verzorgen. Na het leeghalen zorgen we ervoor dat de woning netjes en bezemschoon wordt opgeleverd volgens de eisen van de verhuurder of woningcorporatie.

Ja, wij hebben een flexibele planning en kunnen zeer snel schakelen. Een ontruiming kan vaak op korte termijn plaatsvinden – meestal binnen enkele dagen tot een week. In dringende gevallen is zelfs een ontruiming binnen 1 à 2 dagen mogelijk. Ook in het weekend is ontruimen geen probleem: wij staan iedere per dag en dus ook in het weekend voor u klaar (in overleg plannen we de datum die u het beste uitkomt).

De duur van de ontruiming hangt af van de omvang van de woning en de hoeveelheid inboedel, maar doorgaans kunnen we een gemiddelde woning in één dag tijd volledig ontruimen. Kleinere ontruimingen zijn vaak in een halve dag klaar, terwijl een zeer grote woning of ernstig vervuilde woning eventueel wat meer tijd kan vergen. In de meeste gevallen hoeft u echter niet langer dan één dag te rekenen voor het leeghalen van de woning.

De kosten van een woningontruiming hangen af van diverse factoren, zoals de grootte van de woning, de toegankelijkheid (bijv. etage zonder lift) en de uit te voeren werkzaamheden. Elke ontruiming is anders; daarom werken wij niet met vaste standaardprijzen op de website. In plaats daarvan komen we eerst gratis bij u langs voor een beoordeling en ontvangt u vervolgens een offerte op maat. Die offerte bevat een totaalprijs – dus alle werkzaamheden voor één prijs – zodat u niet voor verrassingen achteraf komt te staan. Tip: Wanneer wij waardevolle inboedel kunnen overnemen of opkopen, dan verrekenen wij de waarde daarvan met de ontruimingskosten, waardoor de uiteindelijke prijs vaak lager uitvalt dan verwacht.

Ja, een offerte aanvragen is bij ons geheel kosteloos en zonder verplichting. Wij komen gratis en vrijblijvend bij u langs om de situatie te bekijken en een offerte op te stellen. U zit nergens aan vast – de prijsopgave die u ontvangt is ter oriëntatie. Uiteraard brengen wij geen kosten in rekening voor het opstellen van een offerte; dit hoort bij onze service.

In principe nemen wij u al het werk uit handen, zodat u zo min mogelijk zelf hoeft te doen. Wij adviseren u alleen om vooraf persoonlijke en emotioneel waardevolle spullen (zoals foto’s, belangrijke documenten, sieraden) zelf mee te nemen of apart te leggen. U hoeft niet persé aanwezig te zijn tijdens de ontruiming; veel klanten geven ons de sleutel of laten ons in overleg binnen, waarna wij alles regelen en de woning opleveren. Desgewenst kunnen wij na afloop het opleveringsrapport en eventueel foto’s naar u opsturen, zodat u niet fysiek ter plaatse hoeft te zijn. Kortom, u kunt het met een gerust hart aan ons overlaten.

Ja. Bezemschoon opleveren houdt in dat wij de woning niet alleen leegmaken maar ook bezemschoon achterlaten. Wij verwijderen eventuele vloerbedekking, laminaat, gordijnrails en dergelijke, en we vegen de ruimtes zodat ze netjes zijn. Indien nodig verrichten we ook kleine herstelwerkzaamheden: we doen wat nodig is om de woning in goede staat terug te brengen of te voldoen aan de eisen van de verhuurder/woningcorporatie. U kunt hierbij denken aan het dichten van boorgaten, het bijwerken van beschadigingen, witten van muren of plafonds, etc.. Ons doel is dat de woning opleveringsklaar is. We bieden dan ook een opleveringsgarantie: de eindinspectie zal de woning goedkeuren, en in het uitzonderlijke geval dat er toch iets niet in orde is, komen wij kosteloos terug om het op te lossen.

Wij streven altijd naar hergebruik en duurzame verwerking van de ontruimde inboedel. Verkoopbare en waardevolle spullen (bijvoorbeeld antieke meubelen, kunst, goede moderne meubels of werkende apparatuur) kunnen wij van u overnemen voor een reële prijs – deze waarde trekken we af van de ontruimingskosten (zie ook de sectie Inboedelopkoop). Bruikbare spullen zonder verkoopwaarde (bijvoorbeeld ouder meubilair of kleding) doneren wij in overleg aan diverse goede doelen of brengen we naar de kringloop. Versleten, kapotte en niet-bruikbare spullen worden verantwoord afgevoerd naar een recyclestation. Indien u bepaalde spullen wilt bewaren maar elders onderbrengen (bijvoorbeeld bij familie), kunnen wij ze ook voor u afleveren op een gewenst adres. Daarnaast is tijdelijke opslag van inboedel mogelijk (zie verder bij Verhuizen).

Ja, wij hebben ervaring met het ontruimen van sterk vervuilde woningen en zogenoemde “hoarder huizen”. Ook in deze situaties kunt u op ons rekenen. We zorgen niet alleen dat alle rommel en inboedel wordt geruimd, maar kunnen via een externe partij de woning ook grondig laten reinigen en desinfecteren indien nodig. Denk bijvoorbeeld aan woningen van een verzamelaar/verzamelwoede of situaties waarin lange tijd geen onderhoud is gepleegd – wij laten de woning schoon en leefbaar maken, ongeacht de beginstaat.

Bij de ontruiming letten we op mogelijk gevaarlijke materialen. Als we asbest vermoeden of aantreffen, zullen we een monster laten analyseren en kunnen we het gehele verwijderingsproces voor u organiseren volgens de wettelijke voorschriften. U hoeft zich geen zorgen te maken over de kosten: in het geval van een huurwoning neemt de woningbouwvereniging of verhuurder dit vaak voor zijn rekening, met name als zij bij branchevereniging Aedes zijn aangesloten. Wij werken samen met gecertificeerde partners voor asbestsanering, zodat alles veilig en correct verloopt.

Uiteraard. Wij zijn volledig verzekerd voor eventuele schade of ongevallen tijdens onze werkzaamheden. Tot op heden hebben we onze verzekering nog niet nodig gehad, maar het geeft u en ons de gemoedsrust dat er dekking is mocht er onverhoopt iets misgaan. U kunt erop vertrouwen dat wij zorgvuldig met uw eigendommen en de woning omgaan, maar mocht er toch schade ontstaan door onze fout, dan is dat gedekt.

Ja, naast woningen ontruimen wij ook bedrijfspanden, kantoren, winkels en andere bedrijfsruimtes. De werkwijze is vergelijkbaar: we halen de inventaris leeg, voeren bruikbare spullen af (of kopen ze op) en zorgen dat het pand bezemschoon wordt opgeleverd. We hebben ervaring met het ontruimen van bedrijfsmatig gebruikte ruimtes en kunnen indien nodig ook vertrouwelijk archiefmateriaal of elektronica op de juiste manier vernietigen. Onze dienstverlening richt zich op zowel particulieren als zakelijke klanten – we zijn dus inzetbaar voor woningen én bedrijven.

Wij zijn gevestigd in Utrecht en actief in de hele Randstad en omstreken, maar onze dienstverlening is niet beperkt tot die regio. Sterker nog, wij komen door heel Nederland om ontruimingen uit te voeren. Of u nu in Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag of elders in Nederland woont, wij kunnen u van dienst zijn. Dankzij ons brede netwerk en flexibele planning kunnen we vrijwel overal in het land snel ter plaatse zijn om te helpen.

Ja, wij hebben veel ervaring met woningontruiming in het geval van een overlijden. Dit noemen we ook wel het ontruimen van een nalatenschap, en daarbij komt vaak meer kijken dan een reguliere ontruiming. Wij realiseren ons dat dit voor nabestaanden een emotioneel zware tijd is en gaan zeer respectvol en discreet te werk met de spullen van de overledene. In overleg met de familie of executeur testamentair zorgen we dat waardevolle of dierbare items veilig worden gesteld, en we kunnen de restboedel vervolgens netjes afhandelen (opkopen, doneren of wegbrengen, afhankelijk van wat van toepassing is). Ons doel is om nabestaanden in deze periode zoveel mogelijk te ontzorgen, zodat de woning zonder zorgen leeg en netjes opgeleverd kan worden.

Inboedel

Ja, wij bieden inboedelopkoop als onderdeel van onze dienstverlening. Dat wil zeggen dat wij waardevolle of bruikbare inboedel van u kunnen opkopen tijdens de ontruiming. In de praktijk gebeurt dit bijna altijd in combinatie met een opdracht om de woning leeg te ruimen – ontruimingsbedrijven kopen doorgaans geen losse inboedels op zonder ontruiming. Onze taxateur bekijkt samen met u welke spullen nog handelswaarde hebben. Voor die goederen ontvangt u van ons een eerlijk bod, en het afgesproken bedrag verrekenen we meestal rechtstreeks met de kosten van de ontruiming. Zo drukt de waarde van de overgenomen spullen de totale ontruimingskosten, wat voor u voordelig is.

De waardebepaling doen we in overleg met u en op een reële basis. Onze ervaren medewerkers kennen de markt van tweedehands meubels, antiek, elektronica etc., en kunnen doorgaans goed inschatten wat een redelijk bod is. U bent overigens vrij om zelf een externe opkoper of veiling in te schakelen als u dat liever wilt – wij dwingen niets en voeren de inboedelverkoop alleen uit met uw toestemming. Houd er wel rekening mee dat de gemiddelde gebruikte inboedel beperkt waarde heeft. Moderne massaproductie-meubels of oudere apparaten brengen vaak weinig op, en voor erg gedateerde of versleten spullen is vaak geen koper te vinden (het kan u in zo’n geval zelfs geld kosten om van die spullen af te komen). Wij geven u een realistische indicatie; waardevolle stukken taxeren we zorgvuldig (eventueel met hulp van een externe taxateur), en voor de restboedel die geen waarde meer heeft hoeft u uiteraard niets te betalen voor de afvoer.

Over het algemeen delen we de inboedel op in vier categorieën, gebaseerd op hun waarde en herbruikbaarheid:

    1. Waardevolle antieke of bijzondere objecten – Denk aan antieke meubelen, kunst, schilderijen of curiosa. Deze kunnen wij van u kopen voor een goede prijs, of in overleg via een veilinghuis laten veilen.
    2. Moderne kwaliteitsmeubels en werkende apparatuur – Nette, jongere meubels, witgoed (koelkasten, wasmachines e.d.) en elektronica die nog een redelijke handelswaarde vertegenwoordigen. Deze kunnen we eveneens overnemen tegen een eerlijke prijs.
    3. Bruikbare spullen zonder marktwaarde – Goederen die op zich nog bruikbaar zijn, maar waar geen kopers voor te vinden zijn (bijv. gedateerde kasten, eenvoudige huisraad, kleding). Dergelijke inboedel doneren wij aan goede doelen of geven we een tweede leven via kringloopwinkels. Zo komen ze terecht bij mensen die het kunnen gebruiken.

Versleten of kapotte spullen – Inboedel die écht niet meer te gebruiken is (totale schade, defect of volledig versleten) wordt door ons op verantwoorde wijze afgevoerd en gerecycled. Wij werken samen met recyclingpartners om ervoor te zorgen dat dit milieuverantwoord gebeurt.

In de praktijk heeft vrijwel iedere boedel een mix van bovenstaande categorieën. We zullen altijd proberen zoveel mogelijk te hergebruiken of waarde te verzilveren, zodat slechts een minimum bij het afval terechtkomt.

Onze core business is het combineren van ontruiming en inboedelopkoop, maar in sommige gevallen is losse inboedelverkoop ook mogelijk. In principe geldt bij de meeste ontruimers dat ze alleen inboedel opkopen als onderdeel van een woningontruiming. Mocht u echter een complete inboedel (bijvoorbeeld een huisraad van een overledene) willen verkopen zonder dat wij de ontruiming doen, dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen om de mogelijkheden te bespreken. We kunnen bijvoorbeeld langskomen voor taxatie van de boedel en u een bod doen op alle verkoopbare spullen. Niet-verkoopbare items kunnen we desgewenst ook meteen voor u afvoeren (tegen een vooraf afgesproken tarief), zodat de woning alsnog leeg komt. Iedere situatie is maatwerk – neem gerust vrijblijvend contact op, dan kijken we wat wij voor u kunnen betekenen.

Verhuizen

Jazeker. Naast ontruimen kunnen wij ook complete verhuisservices bieden. Dit houdt in dat we u van begin tot eind kunnen helpen met uw verhuizing. Zowel kleine verhuizingen (bijvoorbeeld van een appartement binnen dezelfde stad) als grote verhuizingen naar een nieuwe woonplaats kunnen wij uitvoeren. Onze aanpak is erop gericht uw verhuizing soepel en zonder stress te laten verlopen, zodat u zelf zo min mogelijk hoeft te doen.
Onze verhuisservice is volledig ontzorgend. We kunnen, indien u dat wenst, helpen met het inpakken van uw spullen in verhuisdozen en het demonteren van meubels. Op de verhuisdag zelf laden we alles veilig in, transporteren uw inboedel naar de nieuwe woning, en daar pakken we desgewenst weer uit. Grote meubelstukken monteren we op de nieuwe locatie weer voor u in elkaar en op de juiste plek. U kunt er ook voor kiezen om zelf in te pakken en ons alleen de grote/zware stukken te laten doen – alles gaat in overleg. Uiteindelijk zorgen we ervoor dat uw oude woning leeg en netjes wordt achtergelaten (eventueel kunnen we die ook ontruimen/schoonmaken) en dat uw nieuwe woning vlot wordt ingericht met uw spullen.
De verhuiskosten zijn afhankelijk van uw situatie. Factoren zoals de afstand tussen oude en nieuwe woning, de hoeveelheid inboedel, de verdieping (met of zonder lift) en eventueel extra services (inpakken, opslag, etc.) spelen een rol. Het is daarom moeilijk een vaste prijs te noemen – geen verhuizing is hetzelfde, en een offerte opmaken is echt maatwerk. U krijgt van ons na inventarisatie een scherpe prijsopgave op maat. Uiteraard is het aanvragen van een offerte voor uw verhuizing geheel gratis en vrijblijvend. Zo kunt u eerst rustig bekijken wat de verhuizing ongeveer zal gaan kosten, zonder verplichtingen.
Ja, wij beschikken over mogelijkheden voor tijdelijke inboedelopslag. Stel dat uw nieuwe woning nog niet helemaal klaar is, of u kunt (tijdelijk) niet alle spullen kwijt – dan kunnen wij uw inboedel veilig opslaan in onze loods. De opslagruimte is schoon, droog en beveiligd, zodat uw meubels en dozen goed bewaard blijven. Wanneer u uw spullen weer nodig hebt, spreken we een aflevermoment af en brengen wij alles netjes bij u terug. Opslag is een handige extra dienst die we bieden om uw ontruiming/verhuizing soepel te laten verlopen.
Absoluut. Net als bij de ontruiming zijn uw eigendommen tijdens de verhuizing en eventuele opslag verzekerd tegen schade. Wij hanteren de voorwaarden van erkende verhuizers, wat betekent dat u standaard dekking heeft voor uw inboedel tijdens transport. Daarnaast heeft ons bedrijf zelf ook een aansprakelijkheidsverzekering voor eventuele calamiteiten. U kunt er dus op vertrouwen dat, mocht er onverhoopt iets beschadigen onderweg, dit vergoed en netjes afgehandeld wordt.
Ja, wij onderscheiden ons door onze flexibiliteit. We staan in principe 7 dagen per week voor u klaar en kunnen indien gewenst ook in de avonduren verhuizen. Het exacte tijdstip van de verhuizing plannen we altijd in overleg met u, zodat het in uw schema past. Of het nu een zondagmiddag of een doordeweekse avond is – we proberen ons zoveel mogelijk aan te passen aan uw wensen. Uiteindelijk vinden we samen een geschikt moment waarop de verhuizing plaatsvindt, zelfs als dat buiten reguliere kantooruren valt.
Onze focus ligt op complete verhuizingen, maar we denken graag met u mee. Mocht u bijvoorbeeld zelf een groot deel van de verhuizing doen met familie en vrienden en alleen professionele hulp nodig hebben voor een paar zware stukken (zoals een piano, grote kasten of witgoed), dan kunnen we zeker zo’n deeltijdse verhuishulp aanbieden. U betaalt dan alleen voor de inzet bij die specifieke taken. Bespreek gerust uw situatie met ons; we zijn flexibel en kunnen onze diensten aanpassen, van een full-service verhuizing tot assistentie bij enkel de lastige onderdelen. (Tip: in ons netwerk werken we samen met verhuisspecialisten, dus bijna alles is mogelijk in overleg.)